Aleviler Kurban Bayramı kutlar mı?
GÜNDEMAlevihaberler.com.tr’nin “Alevi Gündemi” programında, Genel Yayın Yönetmeni Ali Rıza Özkan ile Gazeteci Bora Özizmirli arasında Alevilikte Kurban Bayramı’nın kutlanıp kutlanmadığına dair önemli bir tartışma gerçekleşti.
Alevihaberler.com.tr’nin “Alevi Gündemi” programında, Genel Yayın Yönetmeni Ali Rıza Özkan ile Gazeteci Bora Özizmirli arasında Alevilikte Kurban Bayramı’nın kutlanıp kutlanmadığına dair önemli bir tartışma gerçekleşti. Programda, Alevilikte kurban ritüelinin yeri, İslam’la ilişkisi ve son dönemde ortaya atılan bazı iddialar ele alındı.
Bora Özizmirli’nin Sorusu: Alevilikte Kurban Bayramı Kutlanır mı?
Program, Bora Özizmirli’nin Ali Rıza Özkan’a yönelttiği, “Kurban Bayramımız yaklaşıyor. Hem Alevi canlarımız hem de toplumun diğer kesimlerini bilgilendirmek amacıyla, Alevilikte Kurban Bayramı kutlanır mı?” sorusuyla başladı. Özizmirli, bu konunun tartışmalı bir mesele olduğunu ve kamuoyunda netlik kazanması gerektiğini vurguladı.
Ali Rıza Özkan: “Kurban Bayramı Tartışması Abes, Alevilikte Kurban Kutsaldır”
Ali Rıza Özkan, soruya net bir şekilde yanıt vererek, Alevilikte Kurban Bayramı’nın kutlandığını ve bu konuda herhangi bir şüphenin yersiz olduğunu belirtti. Özkan, “Böyle bir şeyin konuşulması dahi abes. Tabii ki Kurban Bayramı kutlanır. Aleviler içerisinde bunda tartışma yaratacak, şüphe duyulacak hiçbir unsur yok,” dedi. Ancak, bu tartışmanın “küreselci emperyalizmin” Aleviliği İslam’dan koparma ve kimlik bozumu yaratma çabalarının bir parçası olarak ortaya atıldığını savundu. Özkan, “Alevilerde kurban olmadığı, kurban kesmenin cinayet olduğu gibi saçma sapan görüşler, Aleviliği başka bir din haline dönüştürmek isteyenlerin içimize soktuğu bir fitnedir,” diyerek bu iddiaları sert bir şekilde eleştirdi.
Özkan, Alevilikte kurbanın kutsal bir ritüel olduğunu ve Şah İsmail Hatayi’nin cemlerde okunan “kurbancı” nefesinin bu ritüelin önemini açıkça ortaya koyduğunu belirtti. “Her cemde Şah İsmail Hatayi’nin kurbanla ilgili nefesi okunur. Kurban, İslam öncesindeki İbrahimi dinlerin temelinde olan bir inanç ve ritüeldir. Kur’an-ı Kerim de bunu devam ettirmiştir. Aleviler olarak biz kurbanı reddetmedik, tam tersine kutsarız,” dedi. Özkan, kurbanın hem teolojik hem de paylaşım açısından önemli bir ritüel olduğunu vurguladı ve çocukluk anılarından örnek vererek, kesilen kurbanın yoksullardan başlayarak dağıtıldığını anlattı.
“Alisiz Alevilik” Propagandasına Eleştiri
Bora Özizmirli, son dönemde artan “Alevilik ayrı bir dindir” algısının batı merkezli bir propaganda olduğunu ifade ederek, bu tartışmaların kaynağını sordu. Özkan, bu algının “Alisiz Alevilik” konseptinin bir parçası olduğunu ve Aleviliği İslam’dan koparmayı amaçlayan bir operasyonun ürünü olduğunu savundu. “Aleviler hiçbir zaman kurban meselesini tartışmadı. Bu, Aleviliği bozmak için ortaya atılmış bir fitnedir,” diyen Özkan, bu tür iddiaların genellikle cem ibadetine katılmamış, Alevilik ritüellerini bilmeyen kişiler tarafından yayıldığını belirtti. Özkan, “Hayatında ceme girmemiş, secdenin, rükûnun ne olduğunu bilmeyenler bu saçma sapan iddiaları ortaya atıyor. Bunlar inançsız, itikatsız kişilerdir ve Aleviliği dejenere etmeye çalışıyorlar,” şeklinde konuştu.
Şah İsmail Hatayi’nin Nefesi ve Kurbanın Erkandaki Yeri
Özkan, Alevilikte kurbanın önemini vurgulamak için Şah İsmail Hatayi’nin cemlerde okunan kurbancı nefesine atıfta bulundu. Nefesten alıntı yaparak, “Akıl almaz Yaradan’ın sırrına, Muhammed Ali’ye indi bu kurban… Kurbanın üstüne yürüdü erkan, tırnağı tespihtir, kanı da mercan, 12 İmam’a indi bu kurban,” dizelerini paylaştı. Bu nefesin, Alevilikte kurbanın erkanın temelinde yer aldığını gösterdiğini ifade etti. Özkan, “Alevilikte erkan kurban üzerine kuruludur. Bunu tartışmak, Aleviliği terk etmeye zorlamaktır. Bu iddialar, Aleviliği bırakmamızı isteyenlerin safsatalarıdır,” dedi.
Bora Özizmirli: “Alevilik İslam’ın Ta Kendisidir”
Bora Özizmirli, Özkan’ın açıklamalarını destekleyerek, “Alevilik İslam’ın ta kendisidir, Kur’an-ı Kerim’in ta kendisidir. Alevilik ayrı bir din değildir. Hak Muhammed Ali’dir, Peygamberimiz Hz. Muhammed’dir,” dedi. Özizmirli, bu tür propagandaların Alevi toplumunun çoğunluğu tarafından kabul görmediğini, ancak toplumun diğer kesimlerinin de doğru bilgilendirilmesi gerektiğini vurguladı. Programın sonunda, Özizmirli tüm İslam aleminin ve Alevi canların Kurban Bayramı’nı kutlayarak, “Kurban hem Allah’a anma hem de paylaşım açısından önemli bir görevdir. ” dedi.
İlginizi Çekebilir