© Alevi Haberler

Selçuk Bayraktar: Türkiye Yüksek Teknolojide Öncü, Kızılelma 2026’da Envanterde

Selçuk Bayraktar, Fulya Öztürk’ün Akıl Çemberi programına konuk oldu.

BAYKAR Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar, Fulya Öztürk’ün moderatörlüğünde gazeteciler Özay Şendir ve Abdulkadir Selvi’nin sorularını yanıtladığı Akıl Çemberi programında, Türkiye’nin yüksek teknoloji ve savunma sanayii alanındaki geleceğini değerlendirdi. Bayraktar, özellikle insansız hava araçları (İHA) ve motor teknolojileri konusunda çarpıcı açıklamalarda bulundu.

Motor Teknolojisinde Türkiye’nin Yetkinliği

Bayraktar, Türkiye’nin motor teknolojisinde geldiği noktayı vurguladı: “Türkiye’de motor teknolojisi artık var. Piston motorları 10-20 yıldır üretiliyor, jet motorları ise yeni geldi. Bayraktar TB2’nin motorunu kendimiz yapıyoruz, bu motor araba motorlarından daha basit. Bayraktar TB3’ün gelişmiş motorunu da TEI üretiyor. Kaan’ın motoru gibi daha karmaşık motorların geliştirme süreci 4-5 yıl alıyor, ancak bu alanda da ilerliyoruz.”Motor teknolojisinin katma değer açısından diğer sistemlere göre daha düşük olduğunu belirten Bayraktar, “Asıl uzmanlığımız yazılım, ileri düzey otonomi ve elektronik. Uçuş bilgisayarı, radar ve elektro-optik sistemler gibi teknolojiler, motordan daha yüksek katma değer yaratıyor. Örneğin, ASELSAN’ın radarları ve kameraları uçağın kontrolünde kritik rol oynuyor” dedi.

Kızılelma Seri Üretimde, 2026’da Envanterde

Bayraktar, Türkiye’nin ilk insansız savaş uçağı Kızılelma’nın seri üretime geçtiğini ve 2026’da Türk Hava Kuvvetleri envanterine gireceğini duyurdu. “Şu anda 6 Kızılelma üretim bandında. Test uçuşları hızla devam ediyor. Tüm sistemlerini, iniş takımlarından hidrolik aktüatörlere kadar biz tasarlıyoruz. Kızılelma, Akıncı’dan 10 kat daha karmaşık bir uçak” dedi.Kızılelma’nın hava-hava muharebesi ve hava-yer hedeflerinde kullanılacağını belirten Bayraktar, “Düşük görünürlüğüyle katmanlı hava savunma sistemlerine karşı önden taarruz ve yumuşatma görevlerinde kritik rol oynayacak. Roketsan ve TÜBİTAK’ın geliştirdiği hava-hava mühimmatlarının entegrasyonuyla tam kabiliyetine ulaşacak” diye ekledi.

Dünyada Bir İlk: Bayraktar TB3 ve Deniz Havacılığı

Bayraktar, Bayraktar TB3’ün dünyada kısa pistli gemilerden inip kalkabilen ilk İHA olduğunu vurguladı: “Amerika ve İsrail’le yarıştık, ama Türk mühendisliği bu alanda öncü oldu. TCG Anadolu’dan 170 kez inip kalktı, 42 ülkenin katıldığı Deniz Kurdu tatbikatında hedefleri başarıyla vurdu. Roketsan’ın geliştirdiği 5 mach hızla giden Supersonic füze, gemi avcısı olarak hava savunma sistemleri için zor bir hedef.”Bayraktar, insansız sistemlerin maliyet avantajına da dikkat çekti: “ABD’nin uçak gemisi 14 milyar dolar, pilot eğitimi için yılda 1,5 milyar dolar harcanıyor. Bizim gemimiz ve insansız uçaklarımız çok daha düşük maliyetli. İnsan riski olmadığı için daha etkin ve cesur kullanılabiliyor.”

Savaş Konseptini Değiştiren Türk SİHA’ları

Bayraktar, Türk SİHA’larının savaş konseptini değiştirdiğini belirtti: “Karabağ’da, Zeytin Dalı ve İdlib harekâtlarında SİHA’lar filolar halinde uçarak muharebe aracı oldu. Dünya tarihinde en fazla harp araç ve gerecini etkisiz hale getiren Bayraktar TB2’dir. Akıncı 1,5 ton mühimmat taşıyabiliyor. Gelecek, sürüler halinde uçan akıllı robotik sistemlerde. Türkiye bu alanda liderliği yakaladı ve devam ettirmeli.”

Kızılelma’nın Maliyet Avantajı

Kızılelma’nın insanlı savaş uçaklarına göre 5 ila 10 kat, bazı durumlarda 20-30 kat daha ucuz olduğunu vurgulayan Bayraktar, “İnsan olmadığı için hem maliyet düşüyor hem de uçağı riske atmak daha kolay. F-16 gibi uçaklarda pilotun sürekli uçması gerekiyor, bu da maliyetleri artırıyor. Kızılelma, nesil dışı bir teknolojiyle geliyor ve bambaşka bir konsept sunuyor” dedi.

Azerbaycan’da Bayraktar Teknoloji

Bayraktar, Azerbaycan’da kurulan Bayraktar Teknoloji’nin 40 yıldır faaliyet gösterdiğini ve dünya çapında işler yapacak bir ekibe sahip olduğunu belirtti: “Azerbaycan’ın Bayraktar TB2 ve Akıncı filosu çok etkin kullanılıyor. Kardeşlerimize selam olsun.”

Türkiye’nin Teknolojik Bağımsızlığı

Bayraktar, Türkiye’nin teknolojik bağımsızlığına vurgu yaptı: “50 yıl önce Türkiye’nin tasarladığı bir uçağı yoktu. Bugün dünya İHA pazarının %65’ine sahibiz, %60’ı Baykar’ın. Bu başarı, büyük bir inanç, azim ve dürüstlükle geldi. Kimseyi mezhebine, yaşam tarzına göre ayırmayız; tek kural yalanın girmemesi. MIT’de aldığım eğitimi ülkemizi tam bağımsız kılmak için kullandım.”dedi.

Bayraktar, Barbaros Hayrettin Paşa’nın torunları olarak deniz havacılığında da iddialı olduklarını vurguladı: “Dünyanın en iyilerini gördük, ama daha iyisini yapacağız. Kızılelma ve TB3, Türkiye’yi bu alanda lider konuma taşıyacak.”

Programın ilgili bölümünü izlemek için lütfen tıklayınız:
https://www.youtube.com/watch?v=KkcBrm3D0G4

İlginizi Çekebilir

TÜM HABERLER