Türkoğuz Kiliçgedik Yazdı: Alevi-Bektaşi Ocaklara Alternatif
KONUK YAZARTürkoğuz Kiliçgedik’in kaleme aldığı yazıda, Alevi-Bektaşi inanç ve kültürünün modernleşme ve kentleşme süreçlerinde yaşadığı dönüşüm ve asimilasyon sorunlarını ele aldı.
Türkoğuz Kiliçgedik’in kaleme aldığı yazıda, Alevi-Bektaşi inanç ve kültürünün modernleşme ve kentleşme süreçlerinde yaşadığı dönüşüm ve asimilasyon sorunlarını ele aldı. Yazar, Alevi-Bektaşi Ocaklarının geleneksel yapısıyla, bu ocakların alternatifi olarak ortaya çıkan konfederasyon, federasyon, vakıf ve dernek gibi kurumlar arasındaki temel farkları ortaya koyarak, bu süreçte yaşanan asimilasyonun boyutlarına dikkat çekti..
Türkoğuz Kiliçgedik’in kaleme aldığı yazı şu şekilde:
ALEVİ-BEKTAŞİ OCAKLARA ALTERNATİF
Alevi-Bektaşi inanç ve kültürü adı altındaki konfederasyon, federasyon, vakıf ve dernekler bazı Alevi-Bektaşi Ocakların kentleşme ile ilgili yeni bir alternatifi olarak ortaya çıktılar. Yani toplumun yerel yerleşimlerden kent yerleşimine geçmesiyle bazı Ocaklar bu değişimden dolayı kendi varlığını bu kurumlarla devam etmeyi amaçladılar
Bu oluşumlar ilk başlarda masum bir örgütlenme şekli ile daha çok kendi içinde hizmet veriyordu. Zamanla çıkar ve siyasi hesaplar etkisi altında etki alanlarını genişletmek istediler.
Tüm Alevilik-Bektaşi toplumunu temsil ediyorlarmış gibi bir imaj vererek kendilerini olduğundan daha güçlü olarak siyasi ve sosyal çevrelere tanıtılar ve bu amaçlı girişimleri oldu
Ancak zamanla görüldü ki bu kurumlarla Ocaklar arasında büyük farklar olduğu gibi Aleviliği-Bektaşi toplumunu temsil edecek kadar güçlü ve kabul edilir değildirler.
Ayrıca Ocak yapısından federasyon, vakıf, dernek yapısına dönüşmek Alevilik-Bektaşilik içindeki son yılların en büyük ve temel asimilasyonunu oluşturdu..
Alevi-Bektaşi Ocaklar ve devamı olarak ortaya çıkmış günümüz kurumları arasındaki aşağıdaki temel farklara bakıldığında bu asimilasyon çok daha iyi anlaşılır.
Ocaklar; Dergah, Tekke ve soy devamı olarak icazet alır
Bu kurumlar; Kurumsal kimlikle ve üye seçimiyle icazet alır.
Ocaklar;Talip, rehber, pir, mürşit yapılanması içindedirler
Bu kurumlar; Başkan, kurul ve üye yapılanması içindedirler
Ocaklar; Kendilerine bağlı Taliplerin evlerinde Cem yapar ve Taliplerinden Çeralığ alır
Bu kurumlar; Kurumsal ve Cem Evleri için üyelerden aidat ve bazı devlet kurumlarından ekonomik hizmet alır.
Ocaklar; Tamamen inanç merkezlidir
Bu kurumlar Cem Evinde yapılan ibadetler dışında daha çok siyaset merkezlidir
Ocaklar; Babadan, atadan gelen inanç, kültür ve toplum içinde hizmet eder.
Bu kurumlar; Kentsel ve sosyal yapılara özgü olarak daha çok siyasal yol ve yöntemlerle hizmet verir.
Bu ve benzer şekilde Ocaklar ve Ocakların devamı veya alternatifi olarak ortaya çıkan Alevilik-Bektaşilik adını taşıyan çoğu kurumlar arasındaki farklar ve bu farklardan dolayı oluşan asimilasyon geri dönüşü olmayacak boyutta gelmiştir.
Bu Asimilasyon şekli diğer birçok asimilasyonlara örneğin Alisizler gibi oluşumların varlığına da sebebiyet vermiştir.
Devlet tarafından kurulan Alevi-Bektaşi Kültür ve Cem Evi Başkanlığı da yine bu federasyon, vakıf ve dernek oluşumlara özgü yapılanma ve tanımlamalara göre kuruldu
Alevilik-Bektaşi toplumu, inancı, kültürü içinde uzun yıllardır böylesi büyük bir asimilasyonla değişim dönüşüm yaşanırken bu amaçlı hiçbir Alevi-Bektaşi Ocak ve kurum kendini masum gösteremez.
Bütün bunlar varken karabalıklar oluşturup siyasi çığırtkanlıkla eylem yapmak, bağırıp çağırıp yeni gelişmeleri engelleme girişimlerin hiç bir anlamı ve karşılığı yoktur.
Ayrıca siyasi çığırkanlığın Alevi-Bektaşi inanç ve kültürüyle zere kadar hiç bir ilişkisi yoktur.
O halde "Ne Olduğumuz Öylesine Bağırıyor ki, Ne Söylediğimiz Artık Hiç mi Hiç Anlaşılmıyor"
Kaynak:https://www.facebook.com/share/p/17AHucbhL9/
İlginizi Çekebilir