TÜRKİYE NİN DEĞERLENDİRİLEMEYEN DEĞERLİ KAYNAKLARI İKİ
28 Haziran 2026, Pazar 21:16Doç.Dr.Ramazan BİLDİRİCİ nezdinde vatansever araştırmacılarımıza şükranlarımızı sunup yazıya devam ediyoruz.
Emery konusuna devam edelim. Öncelikle bu değerli doğal kaynağın tüm dünyada tespit edilen rezervlerin %68 nin ülkemizde olduğunun altını kalınca çizelim. Bu madenin durumu biraz “BOR “ minarelerimizi hatırlatıyor ancak nedense bu kıymetli madenimiz için basınımız sessiz olunca halkımızın da bilgisi yok. Konunun önemini anlamak için biraz daha bilgi verilmesi gerekiyor. Önceliğimiz “Korund veya korundum “ denilen mineral önce onu ele alalım. Korund sertliği elmastan sonra en yüksek olanlardan (9 sertliğe sahip) gerçi sertliği “9.5 veya 9 dan biraz yüksek” başka mineraller varsa da bunların yaygınlığı çok az. Mesela silisyum karbür var veya mozanit taşı var ancak bunların doğal olanı çok nadir genellikle insan imalatı olarak piyasada mevcut.
Herşeyden önemlisi “Korund” bir küçük değerli taş ailesinin ortak adıdır kısacası herkesin bildiği “YAKUT VE SAFİR” bir Korund çeşididir. Uzatmadan yazalım. Korund minerali kristalleşir iken içine hiç yabancı element girmez ise genelde “beyaz safir “ adını alr , bazı değerli saatlerin saydam kısmında kullanılır (elbette değerli taş olarak da) eğer oluştuğu yerde yani yerin epeyce derinliğinde (yaklaşık 1080 derece ve buna tekabül eden basınç ve derinlik) demir ve titanyum elementleri varsa , herkesin bildiği “MAVİ SAFİR “ oluşur. Şayet krom elementi (krom oksit) varsa bünyeye girerek “Yakut” oluşumuna neden olur. Korundun kırmızı harici oluşan her renkteki ne safir adı verilir ve rengi ön takı olarak kullanılır “sarı safir,mor safir,yeşil safir vb.) Diğer renkte ki safirler kristal yapıya giren farklı elementler nedeni ile olur. Mutlaka anlaşılması gereken ise,ülkemizin “bir krom ülkesi” olduğunun bilinmesidir. Yakut her zaman safirden daha değerlidir bunun en önemli nedeni nadir (çok az bulunması anlamında) olmasıdır. NEDEN NADİR dir? Çünkü krom öyle her yerde olmaz. Gariptir ki Yakut olmayan bu ülke hem korundun tüm dünyada en büyük rezervlerine sahiptir hemde krom madeninin uzun yıllardır en büyük ihracatçı ülkelerdendir elbette bu çok değerli metal minerali Osmanlı’dan beri taş olarak ve ton başına zavallı fakir Batı ya yardım için verilmiştir!!!
Bu yazıya pek çok akademisyenin yazmasalarda itiraz edeceğini yaşadığım deneyimlerimden biliyorum. Hemen hiç biri safir ve Yakut aramadığı halde veya bu konuda kafa yormadan “Türkiye’de Yakut,safir yok” derler artık aşina olduğumuz bu “reddiyeyi kırmak için “ de bu yazı yazılıyor…
EMERY üzerinde durulmasının nedenleri de sanırım anlaşılmaya başlanmıştır. Ayrıca grup halinde ki bu madenin içinde bulunabilen “spinel taşının” da çok değerli bir mineral olduğunu da eklersek daha anlaşılır kılmış oluruz. Bu maden çok uzun yıllardır Batıya ton olarak ihraç edilir. Tıpkı Bor mineralleri gibi. Sırası geldiğinde yazılacak ama BOR mineralleri de üç yüz civarında kullanım alanına sahiptir (gerçi önemli bir kısmı küçük miktarlarda kullanılır ancak deterjan sanayi,özellikli cam yapımı,yakıt olarak kullanılacak yanıcı gazların depolanması, kimya sanayi vb.) pek çok alanda tüketilir geçmişte yarı mamul olarak dahi işlenmesi için harekete geçilmemiş en ucuz şekilde, seçilmiş hükümetlerce bu milletin yeraltı zenginlikleri Batıya hibe edilip durmuştur.
Evet, emery konusunda isterim ki konunun uzmanı olması gerekenlerde artık konuşup yazmalı.Bordan “bor karbür “ yapılması örnek alınarak bu madende ülkenin kalkınmasına katkı yapması sağlanmalıdır diyor ve burada bu bölümü noktalıyoruz.
NOT: Yazı devam edecek.


Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.
Facebook Yorum